Angst

Angst voor de tandarts is iets waar veel mensen mee rondlopen. U bent zeker niet de enige, want zo’n behandeling is natuurlijk niet niks! Bij ons in de praktijk kunt u altijd aangeven dat u angst heeft voor de tandarts. Wij gaan er vervolgens samen voor zorgen dat u zich zo veel mogelijk op uw gemak voelt.

Om dat te bereiken, reserveren wij extra tijd voor uw behandeling. Wij leggen uit wat wij gaan doen en hoe wij dat doen. Indien nodig verdoven wij het te behandelen gebied. Dit zorgt ervoor dat u nog wel kan voelen dat er iets in de mond gebeurt, maar het neemt de pijn van de behandeling weg.Ook spreken wij met u een teken af waarmee u aan mag geven wanneer het u te veel wordt zodat we even pauze houden. De tandarts zal ook, samen met u, trachten de aard van uw angst te diagnosticeren, om u hier vanaf te kunnen helpen.

Ook kinderen met angst voor de tandarts kunnen bij ons terecht. De tandarts heeft veel ervaring met het behandelen van (kleine) kinderen en kinderen die wat extra zorg en aandacht nodig hebben.

Kindertandarts

Ook voor kinderen is het belangrijk regelmatig naar de tandarts te gaan. Wij adviseren om uw kinderen van jongs af aan mee te nemen bij uw eigen controles. Op deze manier kunnen wij er spelenderwijs voor zorgen dat uw kinderen kunnen wennen aan de tandarts, door bijvoorbeeld met hen hun tanden te tellen. Daarnaast krijgen de kinderen na afloop een speelgoedje zodat ze de tandarts associëren met leuke dingen.

Leren poetsen

Wij besteden als team extra aandacht aan de mondhygiëne van uw kind. Er worden in onze praktijk veel poetsinstructies aan kinderen gegeven. De kinderen mogen eerst laten zien hoe zij zelf poetsen, waarna ze tips krijgen over hoe ze het nog beter kunnen doen. Belangrijk is wel dat er door u wordt nagepoetst, kinderen hebben namelijk onvoldoende motorische vaardigheden om zelf hun tanden goed te poetsen tot ze 10 jaar oud zijn.

Fijne omgeving

Ook wordt er met zorg omgegaan met angstige kinderen. Tijdens een behandeling wordt er een tekenfilm opgezet zodat de kinderen rustiger worden. Onze assistenten hebben veel aandacht voor de kinderen, zij houden bijvoorbeeld de hand van uw kind vast. Mocht het zo zijn dat uw kind tijdens de behandeling onrustig blijft, vragen wij u soms plaats te nemen in de wachtkamer. Het kind heeft dan niet meer iemand die hem of haar kan “troosten” en wordt dan vaak rustiger.

Bieden jullie speciale zorg voor kinderen met autisme?

Kinderen die extra zorg nodig hebben, zoals kinderen met autisme, kunnen ook bij ons terecht. Er wordt gezorgd voor een prikkelarme omgeving, waarbij veel rekening wordt gehouden met de behoeftes van uw kind. Kinderen krijgen altijd een vaste tandarts, zodat ze gewend raken aan een vertrouwd gezicht.

Moeten kinderen ook regelmatig naar de kindertandarts?

Wij adviseren om uw kinderen van jongs af te laten wennen aan de tandarts. Een van de beste manieren hiervoor is ze mee te nemen wanneer u naar de tandarts gaat voor een controle. Op deze manier kunnen wij er spelenderwijs voor zorgen dat uw kinderen gewend raken aan een bezoekje aan de kindertandarts.

(On)gezond tandvlees

Gezond tandvlees is de basis voor een gezond gebit.

Ongezond tandvlees is niet alleen schadelijk voor uw gebit maar kan ook een risico vormen voor de algehele gezondheid. Ongezond tandvlees of ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door tandplak (voedselresten) en bacteriën die zich hierin nestelen. Dit kenmerkt zich door zwelling, roodheid en bloeding bij aanraking. In eerste instantie beperkt de ontsteking zich alleen tot het tandvlees (gingivitis) maar breidt zich zonder behandeling en verbeterde mondhygiëne uiteindelijk uit naar het onderliggende bot (parodontitis). Er kan dan ook sprake zijn van gingiva recessie (terugtrekkend tandvlees). Dit lost onder invloed van de ontsteking op, zodat tanden en kiezen los gaan zitten en uiteindelijk verloren gaan. Een gevorderd stadium (parodontitis) van deze aandoening kan leiden tot hart- en vaatziekten, vroeggeboorte, reumatoïde artritis en infecties elders in het lichaam zoals hartkleppen, pacemaker en hersenweefsel. Voor meer informatie kijkt u op www.ivorenkruis.nl

Tandartspraktijk Raouf
Mellenssteeg 41d